tisdag 15 oktober 2013

Vita bomullshandskar

Har ni någonsin sett något släktforskningprogram där den forskande får hjälp av en arkivarie i vita handskar? 


De vita bomullshandskarna är till för att inte överföra eventuell smuts och fett från arkivariens fingrar till de känsliga och ofta gamla pappersdokumenten dem hanterar. Men jag tycker deras funktion är större än så. Papprena snuddade av de vita bomullshandskarna blir automatiskt viktiga nog att vara rädd om. Handskarna visar vad som har sparats åt oss och som vi vill spara till våra efterlevande och anledningen till sparandet blir nästan överflödigt. DETTA ÄR VÄRT! 
För att mitt arkiverande ska bli värt något måste jag köpa ett par vita bomullshandskar åt mig själv såväl som till dem som ska röra vid det. Detta är en del av min uniform. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar